Brussels Sustainable Economy (BSE) is een omvangrijk project dat de meest veelbelovende economische kanalen binnen de sector leefmilieu aanmoedigt. Het werd in 2009 gelanceerd met de steun van het Europese EFRO-fonds en gedragen door Leefmilieu Brussel, impulse.brussels en Groupe One. Het project werd op woensdag 18 november 2015 afgesloten met een debatnamiddag waar de balans van dit initiatief werd opgemaakt en waar werd aangetoond dat Brussel meer dan genoeg ruimte heeft voor groene bedrijven.
Het BSE-project, dat op een totaalbudget van bijna 2 miljoen euro kon rekenen en werd geleid door Leefmilieu Brussel, impulse.brussels en de vzw Groupe One, die gespecialiseerd is in bewustmaking en begeleiding bij de oprichting van duurzame ondernemingen, heeft zijn doel bereikt: in het hele Brussels Hoofdstedelijk Gewest economische activiteit en werkgelegenheid creëren door de prioritaire kanalen binnen de sector leefmilieu aan te moedigen (ecologisch bouwen, hernieuwbare energie, producten afkomstig van de valorisatie van afval ...).
BSE registreerde tot op heden 162 nieuwe banen, 84 nieuwe bedrijven, 63 nieuwe groene producten of diensten en 13 nieuwe O&O-projecten.
Bij aanvang van het project werden de 6 meest veelbelovende groene kanalen geïdentificeerd:
In de hele sector zijn ecologische producten terug te vinden: producten die zo werden bedacht dat hun impact op het milieu beperkt is, ongeacht of ze bestemd zijn voor groot verbruik. Ze zijn aangepast aan de productie in de stad. Tale Me, Simone-à-Soif
Specifieke acties hebben deze resultaten mogelijk gemaakt.
Om er enkele te noemen:
Coaching van start-ups en spin-offs: EcoInnov (opleiding in duurzaam ondernemerschap: van idee naar project) en de BSE Academy (programma voor het versnellen van bedrijfsprojecten).
Ondersteuning bij de ontwikkeling van groene kanalen, waaronder:
Deelname aan beurzen en seminaries
Uitvoeren van marktstudies en studies naar economische rentabiliteit
De academische wereld in contact brengen met de bedrijfswereld (BSE Technology Center)
Communicatietools voor de kanalen en ecologische innovaties binnen bestaande zko's en kmo's: strategisch en technologisch toezicht, een methode voor het opnemen van het duurzame aspect in de business van het bedrijf (ResilieNtWEB), een platform voor de ontwikkeling van de sector voor hergebruik en recyclage van bouwmaterialen (www.opalis.be)
Dankzij al deze acties hebben impulse.brussels en Group One actief deelgenomen aan de oprichting van bedrijven in een groot aantal industrieën. Sprekende voorbeelden zijn ondermeer Tale Me met het huren van kinderkleding (diensteneconomie), Simone à Soif met het aanbieden van natuurlijke en duurzame drankjes (durrzaam voedsel) , Le champignon de Bruxelles met de teelt op koffiedik (afvalwaardering) en Little Food met de cultuur van knapperige insecten (novel food),...
Het project Brussels Sustainable Economy werd op Europees niveau gelauwerd door de Europese Unie en het Comité van de Regio's om zijn positieve actie voor groene economie.
Follow us :