• Tweet
  • Print

    Cédric De Cock, initiatiefnemer van de Home Bar 7/7

    Aan de Kroonlaan 347, op een steenworp van de Université Libre de Bruxelles en recht tegenover het kerkhof van Elsene, ligt een nieuwe bar … 3+4 is 7 en met de tweede 7 maakt dat 7/7. Het is de naam van een nieuwe bar, maar niet zomaar een bar. De klanten zullen immers zelf aan tafel hun pinten kunnen tappen aangezien elke tafel door een tapkraan verbonden is met gigantische biervaten in de kelder. Alles wordt bediend via een touch screen dat op elke tafel geïnstalleerd is. Een interview met Cédric De Cock, initiatiefnemer van dit concept.

    Wanneer is het idee voor dit bedrijfje ontstaan?

    “Het idee voor deze “concept bar” rijpte al vijf of zes jaar. Het is eigenlijk ontstaan tijdens mijn Erasmusverblijf in Praag aan het einde van mijn opleiding journalistiek aan de ULB. Daar zag ik een soort bar waar de klanten zelf hun pinten tapten. Dat liep duidelijk op rolletjes; er hing een geweldige sfeer. Ik droomde ervan dit concept hier te lanceren, maar na mijn studies was het niet het juiste moment. Ik ben dus begonnen als verkoper bij een firma. Maar het verlangen om op eigen benen te staan was te sterk. Ik moest mijn eigen zaak opstarten!”

    Nu een concept bar opstarten wetende welke kaalslag er aan de gang is in de horeca-sector, maakte dat je niet bang?

    “Het is inderdaad een enorme uitdaging. Onze zaak is net open, maar we zullen pas binnen enkele maanden kunnen nagaan of ze goed draait. Maar ik ben ervan overtuigd dat ons concept veel mensen zal bekoren. We bieden hen de mogelijkheid om zelf de pinten te tappen waar ze zin in hebben (n.d.r.: een pils die heel bekend is bij sportliefhebbers). De tapkraan is rechtstreeks aangesloten op de tafels van de klanten. Met een touch screen kunnen ze niet alleen permanent hun consumptie controleren maar ook snacks bestellen.

    Het idee is dat de klant zich bij ons thuis voelt en, natuurlijk, dat hij zich ontspant en zijn consumptie niet te veel in het oog houdt. Dat verklaart ook waarom we ervoor gekozen hebben om onze bar in de buurt van het kerkhof van Elsene te openen, vlak naast de ULB. Er is een heel bruisend studentenleven en er zijn dus heel veel potentiële klanten. Het “sport bar”-aspect, met overal televisieschermen, biedt de klanten de gelegenheid om de grote sportevenementen te volgen. Dat is trouwens een troef voor ons: dit jaar zullen er een paar grote sportevenementen plaatsvinden zoals het Europees voetbalkampioenschap van 2012, maar natuurlijk ook de Olympische Spelen in Londen.

    Bijkomend element: ik ken de Belgische hockeywereld heel goed en, zoals je wel weet, zullen er deze zomer in Londen twee Belgische teams mannen en vrouwen hun opwachting maken. We gaan een supportersclub oprichten, omdat we van hockey houden, maar natuurlijk denken we er ook aan dat dit ons heel wat hockeyklanten kan opleveren. En geloof me vrij, die zetten graag de bloemetjes buiten.

    HomeBarWelke steunmaatregelen hebben het verschil gemaakt?

    “Ik heb eerst bij het BAO de nodige begeleiding gevraagd, en gekregen: administratieve procedures, businessplan, financieringsplan, kennis van de sector, juridische expertise en financieringssteun. Je zou kunnen zeggen dat het BAO me letterlijk op de sporen gezet heeft.

    Tweede essentiële element: vennoten vinden. Daarvoor moet ik mijn familie bedanken! Ik heb een bvba opgericht samen met mijn twee broers, die bovendien de vakbekwaamheid hebben die mij zeer goed van pas zal komen: mijn ene broer leidt al een horecazaak, de andere bezit de nodige kennis van zaken voor het boekhoudkundige beheer van de zaak. Wat de dagelijkse werking betreft, ten slotte, zal ik medebeheerder zijn met Alexandre, een jeugdvriend. Voor de rest zullen we natuurlijk personeel moeten aanwerven, maar om de kosten te drukken in een minder positieve economische context, zullen we voornamelijk rekenen op jobstudenten.”

    Wat is de voornaamste uitdaging voor de toekomst?

    Cédric De Cock: “Onze activiteit stabiliseren. We hebben veel tijd en geld geïnvesteerd in de volledige renovatie van de inrichting van het restaurant, nu moeten de klanten massaal naar hier komen. We moeten onze kas opnieuw spekken!”

    Interview: Adrien Mintiens - 2012


    In het kort

    Naam : Cédric De Cock  
    Geboortejaar : 23 september 1983
    Functie : medebeheerder 
    Opleiding : licentiaat journalistiek en communicatie aan de ULB
    Activiteitensector:  Horeca 
    Personeelsbestand :  2 medebeheerders, jobstudenten 
    Motto : Komaan, vooruit!” 
    Gegevens : Kroonlaan 437 , 1050 Brussel