• Tweet
  • Print

    Patrick Billiet, gedelegeerd bestuurder van MobileXpense

    MobileXpense automatiseert het beheer van de verplaatsingskosten van de werknemers van ondernemingen op basis van een eigen softwareoplossing en internettechnologie. Zo kunt u besparen, vooral doordat er minder werk moet worden besteed aan het manueel invoeren van onkostennota’s, maar dat is nog niet alles ... Meer dan 250 ondernemingen kozen al voor deze oplossing, waardoor MobileXpense in de Europese top-3 prijkt van deze nichemarkt. 80 % van zijn omzet wordt buiten België gerealiseerd. Interview met gedelegeerd bestuurder Patrick Billiet.

    Wanneer werd de onderneming opgericht en met welke middelen?

    “In 2000 hebben Xavier Deleval en ik de onderneming opgericht. Op dat ogenblik waren wij verantwoordelijk voor de tankkaarten bij Shell. Onze klanten waren heel tevreden over deze kaart, omdat ze een efficiënte controle toeliet van de brandstofuitgaven van hun werknemers, en daarnaast de onmiddellijke rapportering en integratie in de boekhouding verzekerde. Tegelijkertijd vonden ze het spijtig dat alle andere kosten in verband met de mobiliteit van hun werknemers (bijvoorbeeld restaurantuitgaven) niet even gemakkelijk konden worden verwerkt.

    Xavier en ik zagen hierin een interessante opportuniteit om onze eigen onderneming op te starten ... Zo ontstond MobileXpense. Wij hebben de onderneming vanaf nul opgericht met onze eigen middelen. Maar na een paar maanden heeft de Compagnie centrale 1909 (groep Josi) als minderheidsaandeelhouder deelgenomen in het kapitaal om onze ontwikkeling te steunen.”

    Welke meerwaarde biedt MobileXpense?

     “Wij zijn in feite een virtueel platform waarmee onze klanten alle verplaatsingskosten van hun werknemers automatisch kunnen verwerken op basis van het concept software as a service. Ons platform is toegankelijk via het internet, de gebruikers voeren in het systeem zelf de transacties in die zij cash hebben betaald. Elke uitgave wordt getoetst aan het beleid dat onze klant heeft opgesteld en vervolgens aanvaard wanneer ze overeenstemt met dit beleid, of geweigerd wanneer ze er niet mee strookt.

    LogoAnderzijds integreert ons platform ook de uitgaven met kredietkaarten. Wij hebben immers interfaces met de belangrijkste uitgevers van kredietkaarten. Wij schatten dat een onderneming met onze automatiseringsoplossing uiteindelijk tot 65 % kan besparen op de verwerkingskosten en 10 % op de verplaatsingsbudgetten. Doordat de kosten beter zichtbaar en transparanter zijn, voelen de werknemers zich immers meer verantwoordelijk en wordt het uitgavenbeleid van de onderneming beter nageleefd.”

    Welke steun heeft voor u het verschil gemaakt?

    “Er was steun op twee niveaus. Natuurlijk was er eerst en vooral het duwtje in de rug van het Brussels Agentschap voor de Onderneming, dat ons heeft geholpen om tewerkstellingssteun, investeringssteun enz. te krijgen. Daarnaast werden we in het begin vooral geholpen door de steun van de zogenaamde early adopters bij onze klanten. Dit zijn mensen die in ons concept geloofden en die ons zodanig vertrouwden dat ze intern in hun onderneming hebben voorgesteld om onze oplossing toe te passen.MobileXpense

    Dat was voor ons enorm belangrijk, omdat we op die manier naam hebben gemaakt bij grote Belgische ondernemingen, waar het niet altijd gemakkelijk is om te achterhalen wie eigenlijk de verantwoordelijke is die beslist om te investeren in een oplossing als de onze.”

    Wat is de belangrijkste uitdaging voor de toekomst?

    “Voor ons is het een voortdurende uitdaging om onze activiteit internationaal te verkopen. Wij hebben klanten in meer dan 35 landen, dit betekent dat onze oplossing moet voldoen aan de regels (met name fiscale en boekhoudkundige regels) die van kracht zijn in elk van deze landen. Het is niet alleen een technische, maar ook een menselijke uitdaging.

    We zoeken hier in Brussel dynamische en meertalige jongeren, momenteel beheersen we 10 talen intern. Dat is niet zo eenvoudig... We moeten in ieder geval onze organisatie structureren, een model opstellen voor onze aanpak om onze groei te kunnen bestendigen en de kwaliteit van onze dienstverlening op het hoogste niveau te houden.”

    Propos recueillis par Adrien Mintiens

     
    In het kort
     
    Naam : Patrick Billiet 
    Functie :  gedelegeerd bestuurder
    Opleiding :  licentiaat economische wetenschappen aan de VUB 
    Activiteitensector:   informatie- en communicatietechnologieën
    Personeelsbestand :   25
    Filosofie “Voor elk probleem is er een oplossing” 
    Gegevens : MobileXpense NV - Sainctelettesquare 12, PB 1 te 1000 Brussel
    02/210 63 10 - https://www.mobilexpense.com